TANDA TANDA HAMPIR BERSALIN

Lamanya tak update blog kan.. Mesti korang rindu ni kan.. Tak sedar kita dah melangkah ke tahun yg baru lagi..

 Happy New Year Kawan kawan..

Ok.. Awal tahun ni saya nak kongsi tanda tanda hampir nak bersalin.

http://elliestory4health.blogspot.com/2016/01/tanda-tanda-hampir-bersalin.html

Bayi Turun Ke Bawah
Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun ‘turun’ ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Korang mungkin terasa:
✿ sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
✿ kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
✿ sakit perut, memulas
✿ kerap buang air besar
✿ kerap terkentut

Keluar Lendir Pekat/Berdarah
Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu. Ni salah satu tanda semasa saya nak bersalin.. Turun darah macam period..

Rahim Mula Menipis
Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.

Sakit Belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda. Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan. Ulangi lagi. Korang juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan. Ia juga akan mempercepatkan kelahiran. Jika sukar untuk berjalan, minta suami korang urut belakang dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.

Pecah Air Ketuban
Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.

JOM SHARE UTK PENGETAHUAN BERSAMA

Popular posts from this blog

Menu Diet Untuk Ibu Hamil Yang Ada GDM

Apa Kata Doktor: Epidural Punca Sakit belakang Selepas Bersalin